Een reis door het belangrijkste historische en religieuze land

Groepsreis Israel

 

 

Of je nu gelovig bent of niet, het is moeilijk om over het hoofd te zien dat het Joodse volk een belangrijke rol heeft gespeeld in de vorming van de culturen van vele landen. Vanaf hun oorsprong in het oude Israël is de Joodse cultuur door talloze generaties doorgegeven en zal dat nog vele generaties blijven doen. De geschiedenis van het oude Israël is zo belangrijk omdat zij laat zien hoe God met de mens samenwerkte om Zijn plan tot stand te brengen. De Bijbel vertelt ons dat nadat God Adam en Eva had geschapen en zij de heerschappij over de hele schepping hadden gekregen, zij tegen Hem begonnen te zondigen. Hierdoor raakten zij vervreemd van God, wat uiteindelijk leidde tot de ondergang van de mensheid (Genesis 3:1-6). Om ons met onze Schepper te verzoenen en die heerschappij over de hele schepping terug te krijgen, moeten wij op Jezus als onze Verlosser vertrouwen door alleen in Hem te geloven (Johannes 3:16; Romeinen 10:9-10; Galaten 3:22). Dit betekent echter niet dat we alles wat we als christenen hebben moeten opgeven – het kan ons juist bemoedigen! Kijk bijvoorbeeld maar eens wat er gebeurt als we onszelf toestaan dingen te omarmen die volkomen vreemd zijn aan de manier waarop God ons oorspronkelijk bedoeld heeft. In veel opzichten is dat volkomen logisch, want als het ons doel is dat de wereld Jezus als Heer omarmt, dan moeten we alles doen wat in onze macht ligt, zodat dit eerder vroeger dan later gebeurt! De groepsreis Israel is een unieke ervaring die je niet snel zult vergeten.

De geschiedenis van Israël voor Jezus

Voordat Jezus op aarde kwam, waren er veel mensen die zijn komst verwachtten. Een van deze mensen was een man met de naam Abraham. Vanaf het moment dat Abraham werd verteld over het bestaan van een grote God, verlangde hij naar een persoonlijke relatie met Hem. Op een dag sprak God tot Abraham en zei: Tijdens uw leven zal Ik een verbond sluiten tussen Mij en het nageslacht van Abraham, Izaäk en Jakob. Alle volkeren op aarde zullen gezegend worden omdat Abraham Mijn stem gehoorzaamde en Mijn verbond hield, en door hem zullen alle volkeren op aarde gezegend worden. Daarom moet je heel voorzichtig zijn en je houden aan alle woorden die Ik tot je gesproken heb en aan alle wetten die Ik je gegeven heb. Laat niemand uw vrouw van u afnemen, anders zullen uw nakomelingen volken worden zonder heersers en zonder erfgenaam. Alle mensen op aarde zullen gezegend worden omdat jullie gehoorzaamd hebben aan wat ik gezegd heb (Genesis 12:1-3).

Toen Jezus in Bethlehem werd geboren, was het de tijd van de eerste generatie van de mensen die de vervulling van Gods belofte aan Abraham zouden meemaken. Jezus groeide op in de stad Nazareth, waar Hij voortdurend werd opgeroepen om de profetie te vervullen die Abraham meer dan 120 jaar eerder had ontvangen.

Het Koninkrijk Israël

Toen de Israëlieten bij de berg Sinaï de wet kregen, kregen zij eerst het bevel de woestijn in te trekken en van Mozes Gods wet te ontvangen. Na ontvangst van de wet werd de Israëlieten opgedragen uit te trekken en het land te veroveren dat God beloofd had hun te geven. Het volk dat in Egypte slaven was geweest, werd door de engel des Heren 40 jaar lang door de Rode Zee en de woestijn geleid. Dit was bedoeld als een periode voor hen om gehoorzaam te zijn en vertrouwen te hebben in God, zodat Hij hen veilig zou bevrijden. Na hun gehoorzaamheid en geloof trokken de Israëlieten het land Kanaän binnen, dat ook aan Abraham en zijn nakomelingen was beloofd. De eerste koning van Israël was Saul, die door het volk was gekozen om hen te leiden in de strijd tegen de legers van de naburige koninkrijken. Saul was echter niet door God gekozen, en hij werd door het volk verworpen vanwege zijn ongehoorzaamheid. Na Saul kozen de Israëlieten verschillende andere koningen, maar zij faalden allemaal in het veroveren van het land dat hun was beloofd. Uiteindelijk splitste het koninkrijk Israël zich in twee koninkrijken, waarbij het noordelijke koninkrijk Israël heette en het zuidelijke koninkrijk Juda. Koning David was de man die uiteindelijk het koninkrijk Israël onder zijn controle bracht, en hij kreeg ook vele overwinningen op de legers van andere naties. David kreeg echter ook veel opstanden tegen zijn bewind, en hij kon zijn controle over het koninkrijk Israël alleen behouden door zijn grote vaardigheid in militaire tactieken.

Wat kunnen we leren van de geschiedenis van Israël?

Er zijn veel dingen die we kunnen leren van de geschiedenis van het oude Israël. Ten eerste kunnen we leren van de vele succesvolle militaire campagnes die door de Israëlieten werden gevoerd. Hoewel het waar is dat de Israëlieten door God werden geleid om het land te veroveren, was het voor hen heel belangrijk om een leider te hebben die wist hoe hij een leger moest leiden om te slagen. Ten tweede kunnen we leren van het feit dat de Israëlieten door God werden bevolen in de wetten die bij de berg Sinaï werden gegeven. Veel mensen hebben tegenwoordig het gevoel dat ze te ver van God af staan, maar de Israëlieten kregen de wetten die bedoeld waren om hen terug te brengen naar de Heer. Ten derde kunnen wij leren van het feit dat de Israëlieten keer op keer op de proef werden gesteld, en zij konden overleven door te vertrouwen op de belofte van hun Schepper. Tenslotte kunnen we leren van het feit dat de Israëlieten in staat waren de wetten te houden die God op de berg Sinaï had gegeven.

Conclusie

De geschiedenis van het oude Israël is veelzeggend. Vanaf de tijd van de uittocht heeft deze kleine natie een groot aantal moeilijke en uitdagende omstandigheden meegemaakt. Toch kon God door dit alles heen met het volk samenwerken om Zijn plannen te verwezenlijken.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *